تفاوت تعمیر و ترمیم بتن چیست؟

تفاوت تعمیر و ترمیم بتن چیست؟
| آرین تیس

بتن از مصالح مهم و کاربردی ساختمانی است که هزینه ساخت مناسبی دارد، دارای دوام و استحکام بالایی می باشد و شکل قالبی را که در آن ساخته می‌شود، به خود می‌گیرد. اکثر اعضاء و اشکال بتنی در محل و در موقعیت نهایی خود اجرا و تولید می‌شوند.

بتن و سازه‌های بتنی در طی فرآیند بهره ‌برداری و ساخت دچار آسیب و تخریب می‌شوند که نیاز به تعمیر و مرمت بتن پیدا می کنند. از جمله عوامل ایجاد تخریب در سازه‌های بتنی می‌توان به خوردگی، تأثیر اسیدها، کربناتاسیون، سولفاته شدن، واکنش قلیایی، مشکلات اجرایی و … اشاره نمود.

اکثر کارهای تعمیراتی کوچک به منظور بهبود و تأمین قابلیت پذیرش ظاهری بتن بوده و پس از اتمام آن‌ها باید هماهنگی و یکنواختی از نظر رنگ و طرح ظاهری در بین ناحیه مرمت شده و نواحی دست‌ نخورده اطراف مشهود باشد. علاوه بر این ناحیه مرمت‌شده باید واجد شرایط موارد زیر نیز باشد :

  • پیوستگی سراسری دائمی با بتن مجاور
  • نفوذ ناپذیری کافی جهت حفاظت بتن اصلی
  • عاری بودن از ترک های انقباضی و ترک های موئی
  • داشتن مقاومت کافی در مقابل یخبندان و آب شدن متناوب در موارد لزوم


ترمیم و تعمیربتن چیست ؟
تعمير، جايگزيني و يا اصلاح مصالح، اجزاء يا اعضاي خراب شده، آسيب ديده، يا معيوب يك سازه است. به عبارتی ديگر، تعمير در واقع شيوه‌ای است كه باعث طولاني‌تر شدن عمر مفيد واقعي سازه و رسيدن به عمر مفيد طراحي آن می شود. در واقع ما در ترمیم بتن قصد داریم تا شرایط را به نحوی فراهم کنیم تا سازه مشخصات خود را در دوره بهره برداری حفظ کند.

انواع مختلف سازه های بتنی بنا به مشکلات بهره برداری ، شرایط محیطی و اشکلات ساخت نیازمند ترمیم و بازسازی هستند. امروزه روش های استاندارد متنوعی برای ترمیم و بازسازی سازه های بتنی وجود دارد که هریک از آن ها دارای مزایا ، معایب و محدودیت هایی هستند.

به کارگیری هر کدام از این روش های ترمیم و بازسازی نیاز به شناخت دقیق پتانسیل هر یک از این روش های ، معایب آن ها ،علت ایجاد عیب و تخریب ، ابعاد ، اکسپوز یا غیر اکسپوز بودن ، شرایط بهره برداری ،محدودیت های اقتصادی و زمانی ، محدودیت های اجرایی ، توقعات از عملیات را دارند.

 

ترمیم و تعمیربتن چیست ؟

انواع عیوب سازه های بتنی را می توان به عیوب و تخریب سازه های سازه ای و غیر سازه ای دسته بندی کرد.عیوب و تخریب های سازه ای به مشکلاتی گفته می شود که بر ظرفیت باربری سازه تاثیر گذار باشند و باعث ایجاد اختلال در باربری سازه می گردد. این تعمیرات و ترمیم ها باید به نحوه ای باشد که بتواند بخشی از بار وارده به خود و سازه را بدون مشکل تحمل کند.

از جمله منشا و عوامل تخریب بتن می توان به موارد زیر اشاره داشت : خوردگی میلگردها ، سولفات شدن ، کربناتاسیون ، فرآیند ذوب و یخ ، تبلور نمک ، تماس اسیدی، حوادث طبیعی همانند زلزله و آتش سوزی ، واکنش قلیایی سنگ دانه ها ، سایش و پدیده کاویتاسیون ، مشکلات اجرایی و عمل آوری و ...

در ترمیم بتن و تعمیرات غیر سازه ای ، عملیات انجامی باربر نبوده و صرفا به منظور زیباسازی، جلوگیری از معضلات بهره برداری مثل نشت آب ، حفظ دوام دارای اهمیت می باشد. از جمله انواع روش های تعمیرات و ترمیم سازه های بتنی می توان به : قالب بندی وبتن ریزی با بتن حاوی افزودنی های بتن ، بتن پیش آکنده ، بتن پاشی یا شاتکریت ، ترمیم دستی ، تزریق رزین اپوکسی و پلی یورتان ، بتن اصلاح شده با پلیمر و چسب اپوکسی یالاتکس ، بتن های پلیمری و ... اشاره نمود.

از جمله عوامل موثر در انتخاب روش و مواد ترمیم می توان به موارد زیر اشاره کرد :
ابعاد منطقه تخریب شده ، اکسپوز یا غیر اکسپوز بودن ، محدودیت مدت زمان اجرا ، محدودیت بهره برداری، شرایط دمایی بهره برداری ، شرایط شیمیایی بهره برداری ، شرایط اقتصادی ، دوام مورد نظر ، اکیپ تخصصی در دسترسی ، تجهیزات در اختیار ، شرایط دمایی و فصلی، مشخصات مکانیکی مورد نیاز اشاره کرد.

بنابراین براید گزینش روش و مواد ترمیمی سازه های بتنی بعد از ارزیابی آزمایشگاهی غیرمخرب سازه بتنی وکارشناسی شرایط محیطی و بهره برداری ، با توجه به موارد گفته شده ، محدودیت ها ومزایا نسبت به انتخاب روش پاسخگو و کاربردی اقدام می گردد.

از جمله عوامل کلیدی موثر درموفقیت  عملیات ترمیم و بازسازی می توان به استفاده از مصالح و روش استاندارد ، شناسایی درست علل تخریب و نوع آسیب ، استفاده از اکیپ تخصصی ، رعایت روش و شرایط اجرایی ، کیورینگ مناسب و کامل فرآیند ترمیم اشاره کرد .

انواع مختلف مصالح ترمیم بتن

  1. ملات های ترمیم کننده پلیمری
  2. ملات های ترمیم کننده نیمه پلیمری
  3. ملات های ترمیم کننده پایه سیمانی اصلاح شده با پلیمر و الیاف
  4. چسب های لاتکس
  5. چسب های اپوکسی
  6. رزین های تزریقی


 

انواع مختلف مصالح ترمیم بتن

تفاوت ترمیم و تعمیر بتن چیست ؟
معمولا ترمیم برای اصلاح بتن های است که آسیب دیدگی کمی دارند مانند کرمو شدگی اطلاق می شود و تعمیر به اصلاح بتن های دارای آسیب های جدی مانند خوردگی و ... گفته می شود. در متن زیر به شرح اصلاح بتن تخریب شده ناشی از خوردگی پرداخته می شود.

در تعمیر بتني كه بر اثر خوردگي تخريب شده است بايد اصول خاصي رعايت شود تا مشكلات بناهای قبلي بزودي گريبان گير قطعه نشود . براي اين منظور بايد به نظارت زير توجه گردد :

  • كنترل وسعت خرابي با بررسي هاي نظري كارگاهي و انجام آزمايش هاي ساده
  • تعيين وسايل تخريب و روش كار
  • تعيين محدوده خرابي و شيار زني براي مشخص كردن محدوده
  • هندسه تخريب
  • عمق تخريب
  • بررسي ميلگردها و تصميم گيري در مورد گسترش تخريب
  • زنگ زدائي و اصلاح ميلگردها و تقويت و جايگزيني ميلگردها
  • آماده سازي سطح بتن و ميلگردها و اعمال پوشش هاي لازم ، اشباع كردن و . . .
  • مواد تعميري و كاربرد آن ها
  • روش هاي تعمير و بكار گيري آن ها

 


ترمیم کننده بتن چیست؟
تعمیر و ترمیم سازه های بتنی به عنوان جایگزین یا اصلاح مصالح، اعضای خراب شده و یا اجزای معیوب یک سازه می باشد . در واقع به عبارتی دیگر می توان تعمیر را شیوه ای نام برد که به طولانی تر شدن عمر مفید و واقعی یک سازه و رسیدن به عمر مفید آن سازه کمک میکند .

ساختار های بتنی و ترمیم کننده های بتن با گذشت زمان و در طول فرآیند بهره برداری دچار آسیب و تخریب می شوند . کارفرمایان برای حفظ و نگهداری ویژگی ها و شرایط سازه های بتنی برای کاربرد کامل سازه های بتنی و ترمیم کننده بتن در طی دوره پیش بینی شده اقدام به تعمیرات و ترمیم آن ها می کنند .

آسیب هایی که به سازه های بتنی در طول گذشت زمان و بنا به دلایل مختلف وارد می شود دارای انواع مختلفی است. از عواملی که باعث تخریب سازه های بتنی می شود می توان به دلایلی مانند خوردگی، سولفاته شدن، مشکلات اجرایی، اسیدها، واکنش قلیایی و ... می باشند .

همینطور با توجه به شرایط فرآیند اجرایی، بهره برداری، محدودیت های زمانی و اقتصادی و همچنین آسیب مواد و روش های مختلفی مثل ترمیم کننده های بتنی و یا ترمیم سازه های بتنی وجود دارد که می توان از آن ها استفاده کرد ملات های ترمیم کننده بتن است . قیمت ملات ترمیم کننده بتن مخصوصا در تعمیرات های خاص و با وجود ابعاد کوچک و یا اینکه کاربرد زیادی در شرایط اجرایی و بهره برداری خاص دارند مناسب و بسیار به صرفه است.

مقاله پیشنهادی :مقاوم سازی سازه های بتنی

انتخاب مصالح ترمیم کننده بتن

انتخاب مصالح ترمیم کننده بتن و روش استفاده آن
بتن و بتن مسلح به عنوان مصالح با دوام در بسياري از سازه ها بكار برده می شوند . اما در گذشت زمان عملكرد و دوام بتن نشان داده كه ساختار فيزيكي و رفتار سازه اي آن بستگی به شرايط محيطی دارد . در صورتي كه بتن مناسب با شرايط محيطي و اقليمي طراحي و اجرا نشود دوام و عمر مفيد آن كاهش يافته و نياز به تعمير آن افزايش مي يابد .

مصداق اين مورد در كشورمان سازه هاي بتني در سواحل جنوبي كشور و نواحي خليج فارس است . در اين منطقه به خاطر شرايط خاص محيطي که حاکم است، سازه هاي بتن آرمه از عمر كوتاه تری برخوردارند . عمر مفيد يا سرويس دهي سازه ها تابع كيفيت مصالح مصرفي و نحوه اجراء است .

به عبارتی ديگر چنانچه براي ساخت سازه از مصالح نامتناسب و اجراي نامطلوب بهره گرفته شود ، عمر مفيد سازه كوتاه بوده و نياز به تعمير خواهد داشت . اجراي يک سيستم كامل تعمير پس از آماده سازي بتن پايه و آرماتور شامل اندود محافظ بر روي آرماتور ، لايه ارتباطي چسبنده بين ملات و يا بتن تعميري و بتن پايه ، اعمال مواد تعميري و نهايتا پوشش محافظ است .

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت آرین تیس مراجعه نمایید.

 

نوشتن دیدگاه

ارسال

تمامی حقوق متعلق به آرین تیس می باشد.

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما