ترمیم بتن

ترمیم بتن
| آرین تیس

از جمله مصالح کاربردی ساختمانی بتن است که با هزینه مناسبی ساخته شده، دارای دوام و استحکام خوبی بوده و به شکل قالبی که در آن درست می‌شود، در می آید. اغلب سازه های بتنی در محل و در موقعیت نهایی خود اجرا و ساخته می‌شوند. بتن و سازه های بتنی در طول فرآیند بهره ‌برداری و ساخت، آسیب می بینند و تخریب می‌شوند که باید آنها را تعمیر و مرمت کرد.

ترمیم بتن بنا به دلایلی نظیر وجود علائمی مبنی بر آسیب دیدن بتن، وجود ترک در بتن ، کرمو شدن بتن ، شن زدگی و .... اجرا می شود . در واقع ترمیم بتن به معنای اصلاح بخش های آسیب دیده از سازه و جایگزینی اجزاء تخریب شده می باشد . ترمیم بتن سبب افزایش طول عمر مفید سازه و بهبود عملکرد آن می گردد .

در حقیقت بتن به عنوان یکی از پر کاربرد ترین مصالح ساختمانی در بیشتر ساختمان های موجود به کار می رود. با این حال تجربه ثابت کرده است که عمر و دوام بتن علاوه بر وابستگی به کیفیت مصالح مصرفی تحت تاثیر شرایط محیطی نیز قرار دارند و چنانچه بتن بر اساس شرایط محیطی ساختمان مربوطه طراحی و اجرا نگردد ، با گذشت زمان از عمر مفید آن کم خواهد شد و ساختار فیزیکی بتن دستخوش تغییرات نامطلوبی قرار می گیرد که می تواند منجر به خرابی سازه ی بتنی شود .

در صورت عدم رعایت شرایط محیطی در مرحله ی طراحی و اجرا و عدم بکارگیری مصالح با کیفیت ، بتن نیازمند اجرای عملیات ترمیم بتن می گردد  و تقویت سازه های بتنی جهت حفظ بقای ساختمان از ضرورت بسیاری برخوردار می شود .

دلایل ترمیم بتن چیست؟


دلایل تعمیر، جایگزین کردن یا اصلاح مصالح و یا اعضای خراب‌شده، درواقع آسیب‌دیدن یا معیوب بودن یک سازه می باشد. درواقع ، تعمیر شیوه ‌ای است که موجب طولانی‌ تر شدن عمر مفید واقعی سازه و رسیدن به عمر مفید آن می شود. در واقع ما در ترمیم بتن می ‌خواهیم شرایط را به صورتی درست کنیم تا سازه مشخصات خود را در دوره بهره ‌برداری حفظ کند و مقاومت بتن زیاد شود.

برای افزایش و یا حفظ ارزش کامل ملک مسکونی و تجاری ترمیم بتن بسیار مهم است و یکی از زیر مجموعه های مقاوم سازی سازه های بتنی به شمار می رود. با گذشت زمان، سایش و پارگی معمولی و همچنین نیروهای طبیعت، سطح و یکپارچگی داخلی تمام ساختارهای بتنی و سطوح را از بین می برند و ترک ها، سوراخ ها و تکه های خشن را به جا میگذارند. این خراب شدن کیفیت زیبایی بتن را کاهش می دهد و بسته به شدت آسیب، می تواند ساختار آن را برای استفاده غیر ممکن سازد. شستشوی سطحی یکی از شایع ترین نوع آسیب های گزارش شده توسط صاحبان بتن است.

این نوع زنگ زدگی بیشتر بر روی کف بتونی می باشد که دارای جلا یا رنگ است. حذف ناگهانی و تکه ای از لایه سطحی، لایه های سطحی خشن و بی رنگ از این طبقه ها به آسانی به چشم می آید. در نتیجه، اگرچه کف بتن رنگی یکی از ارزان ترین انواع کفپوش برای استفاده در محیط های مسکونی و تجاری است، همچنین دارای بیشترین توانایی برای تخریب زیبایی شناسی، در طول زمان، از تمام سازه های بتنی استاندارد است. این باعث می شود ترمیم بتن رنگی بسیار مهم باشد.

 

ترمیم بتن

 

ترمیم بتن های کرمو چیست؟


زمانی که سطح بتن ظاهری خشن، حفره دار و پوسته پوسته پیدا می‌کند، به این عمل کرمو شدن بتن گفته می شود. در صورت عدم ترمیم عضو بتنی ، ساختمان مورد نظر مقاومت خود را به شدت از دست می دهد و به مرور سست می شود . کرمو شدن بتن یکی از اتفاقات رایج در ساختمان می باشد .

در ظاهر بتن کرمو شده ذرات دانه درشت شن در کنار یکدیگر قرار دارند و فاصله بین آنها خالی و بدون ملات یا به اصطلاح شیره ی کافی می باشد که این مسئله به علت تراکم نامناسب یا پر شدن ناقص قسمتی از بتن ایجاد می شود . در صورت عدم توجه به  آن و اجرا نکردن ترمیم بتن کرمو مقاومت بتن کرمو به شدت کاهش پیدا میکند و پیامد هایی را به دنبال دارد .

برای رفع مشکل کرمو شدن بتن  باید عملیات انجام شود که اغلب پس از تخریب بتن کرمو از ملات ریزی مجدد استفاده می‌شود. همچنین برای چسبیدن بهتر ملات به سطح تخریب شده، بهتر است از واترجت صنعتی استفاده کنید.

عوامل خارجی کرمو شدن بتن :


1-آرماتور بندی  اجزا به صورت غیر صحیح طراحی و اجرا شود 
2-رعایت نکردن شرایط مطلوب جهت عمل آوری بتن . 
3-تکمیل نکردن بتن در قالب 
4-رعایت نکردن شرایط دمایی محیط اجرا بتن 
5-ریختن بتن به درون ستون یا دیوار به روش غلط 
6-عدم رعایت ارتفاع مجاز هنگام ریختن بتن 
7-قالب بندی و درز بندی نامناسب که موجب گریز شیره بتن از مخلوط و باقی ماندن سنگ دانه در بتن می گردد .

عوامل داخلی کرمو شدن بتن :


1- دانه های ریز در ماسه در اثر شسته شدن بیش از اندازه از بین می رود. 
2-بتن به صورت نامناسب ویبره زده شود. 
3- از مخلوط بتنی که از آماده شدن آن زمان زیادی گذشته و بتن سفت شده استفاده شود. 
4-کیفیت نامناسب میزان اختلاط بتن 
5-بتن بیشاز حد روان شود 
6-استفاده بیش از حد از ماسه با دانه های درشت در مخلوط بتن 
7- نسبت آب به سیمان بالا باشد 

فرایند ترمیم بتن کرموچه فرایندی دارد:


۱)  ذرات و سنگدانه‌ها سست شده با استفاده از واترجت صنعتی ، چکش برقی یا برس سیمی برداشته شود

۲)سطح حاصل با برس سیمی و در نهایت شستن آن کاملا تمیزشود

۳) منتظر بمانیم تا سطح برای استفاده از چسب بتن خشک شود

۴)‌ عملیات بتن ریزی مجدد با آماده کردن گروت یا با قالب گذاری صورت گیرد

۵)  قالب ها بعد از ۱۲ ساعت برداشته شود

تخریب بتن کرمو؟


برای تخریب بتن ابتدا محدوده ای حول ناحیه مشکل دار را انتخاب نمایید و این محدوده تحت  شکل هندسی منظمی با استفاده از ابزارهای تخریب بتن ، تا زیر میلگردها کاملا برداشته شود. با توجه به این که بتن کرمو می تواند دارای مشکل در کل ملات‌ بتن باشد، پیشنهاد میشود از روش های ضربه ای مثل چکش برقی یا پیکور استفاده ننمایید.

چرا که این تجهیزات به علت وارد کردن ضربه موجب ایجاد میکرو ترک و ترک های عمیق در داخل بتن خواهند شد. اگر به علت کم یا زیاد بودن ملات آب پیوند بین سنگدانه ها به خوبی برقرار نشده باشد این ترک ها عمیق تر می شود و بیشتر در سازه پخش خواهند شد. در مقابل با استفاده از واترجت صنعتی می‌توانید با سرعت بیشتر و حتی کیفیت بهتری کندن بتن و تمیز کاری سطوح را انجام بدهید. همچنین واترجت صنعتی میکرو ترک در سازه ایجاد نخواهد کرد.

شرکت های تولیده کننده واترجت صنعتی فوق فشار قوی به منظور افزایش سرعت انجام پروژه ها و نیز سهولت انجام کارها، ربات های خودکار و نیمه خودکار نیز تولید کرده اند. اگر حجم کار تخریب بتن زیاد باشد، عمدتا از این ربات ها نیز استفاده می شود.

برای تخریب بتن کرمو با استفاده از واترجت فوق فشار قوی نیازی با آماده کردن سطح ندارید. واترجت تا ۲۵۰۰ بار با استفاده از نازل Hy Jet فالش یا نازل های تخصصی دیگر موجود، می تواند به راحتی کندن بتن را انجام بدهد. با توجه به نیروی لگد آب که در فشار ۲۵۰۰ بار مقدار کمی نیست، بهتر است که حتما است یک نیروی کار بلد و آموزش دیده با این دستگاه کار کند.

در واقع نازل با فاصله ای از سطح که بتواند بیشترین قدرت تخریب را داشته باشد قرار می گیرد و آب فشار قوی با نفوذ در خلل و فرج بتن و ایجاد فشار از زیر تکه های کوچک، موجب کندن ماتریس بتن و سنگدانه ها می شود. واترجت همچنین می تواند سطح میلگردها را زنگ زدایی ، تمیز و آماده بتن ریزی مجدد کند. سطح باقی مانده، سطحی تمیز و دانه دانه بوده و سنگدانه ها سالم و بدون آسیب نمایان خواهند بود.

کاربرد تعمیر و ترمیم بتن در موارد زیر می باشد :

  • ساختمان ها
  • دیوار برشی
  • بالکن ها
  • پل ها
  • ترمیم بتنی
  • گاراژ و پارکینگ
  • ترمیم ساختمان جدید
  • سدها
  • سازه های بازسازی آب
  • تونل ها


ترمیم بتن :


در ترمیم بتن ترک خورده ،لازم است یک مطالعه دقیق و جامع نسبت به علل اساسی پوسیدگی ها و آسیب هایی که مورد مرمت قرار می گیرند انجام شود، که جهت اتخاذ یک روش اصولی برای ترمیم بتن ضروری و لازم می باشد. مثلاً تزریق مایع اپوکسی به منظور مرمت ترک های ناشی از بار یا ترکهای حرارتی، اثر دائمی ندارد. در این حالت با بررسی دلیل یا علل وقوع این ترک ها، می توان یک راه حل دائمی نیز ارائه کرد.

نوع برنامه ریزی مربوط به نگهداری سازه، به طور معمول عمر مرمت مورد انتظار را مشخص می نماید. نوع کاربری سازه ممکن است اتخاذ شیوه ای از کارهای تعمیری را بوجود می آورد که کمترین اثر را روی عملکرد بهره دهی سازه در خلال انجام مرمت داشته باشد. شرایط جوی نیز امکان دارد بر روی انتخاب شیوه مرمت مؤثر باشند.

در برخی موارد ممکن است نیاز باشد اصلاحاتی روی شرایط زیست محیطی موجود انجام شود تا از بروز آسیب ها و پوسیدگی ها در آینده جلوگیری شود. روش های رایج مرمت و اصلاح بتن عبارتند از: بتن سفت، بتن پاشی،بتن ریزی مجدد ،  بتن پیش آکنده، سیمان کاری و تزریق دوغاب سیمان یا ترکیبات شیمیایی .

اگر بتن خود را به علت سایش و یا آب و هوا آسیب دیده است، ابتدا می توانید بخش های آسیب دیده را حذف کنید و بتن کاملاً جدید را بچرخانید، اساساً از ابتدا شروع می شود. استراحت کنید مطمئن باشید که در این مورد چیزی ساده نیست.

فرآیند حذف بخش های فرسوده بتن اغلب موجب آسیب های جزئی و ناگهانی به بخش های اطراف می شود، به این معنی که شما احتمالاً در ماه ها و سال های آینده، آسیب بیشتری خواهید داشت. در بسیاری از موارد، حذف و جایگزینی کامل بتن از نظر ساختاری غیرممکن است.

این به ویژه در هنگام تعمیر یک شکاف شکسته یا شکسته، مانند یک گاراژ یا انبار، صادق است. بجز در موارد شدید، ترمیم بتن همیشه یک گزینه بهتر است. در این موارد، بهترین گزینه شما این است که بتن را که در حال حاضر در محل قرار دارد، دوباره بسازید. در اینجا لازم است یادآوری کنیم مقاله ای دیگر درباره سازه بتنی برای شما آورده شده است.

توصیه هایی در رابطه با ترمیم بتن :


▪ برای پاک کردن بتن موجود نگاه نمایید

▪ بستن بتن هر ۳ تا ۵ سال

▪  غشاهای ترافیکی قبل از این که به بتن بچسبند را تعمیر کنید

▪  تخلیه را تمیز نمایید

▪ بازرسی از آسیب برف

▪ تمیز کردن سطوح بتن  دو بار در سال به علت اینکه  نمک، خاک و آوار را از بین ببرید

▪ تعمیرات مفاصل و اتصالات انبساطی شکست خورده

▪ ترک های جدید را تعمیر کنید

ترمیم سازه‌های فرسوده توسط شرکت مقاوم سازی :


به جهت ترمیم سازه‌های قدیمی خدمات شرکت مقاوم سازی ساختمان  مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، بلکه زمانی که حوادث طبیعی مانند زلزله، سیل، طوفان رخ می‌دهند یا هر شرایط غیرطبیعی دیگر می‌توان برای ترمیم سازه‌ها به شرکت مشاور مقاوم سازی مراجعه و با مهندسین شرکت در زمینه مقاوم سازی ساختمان مشورت کرد. همچنین عوامل طبیعی که باعث می‌شود سازه‌ها به ترمیم  و مرمت احتیاج داشته باشند شامل موارد زیر است:

  • تغییر کاربری
  • افزایش یافتن طبقه
  • تغییر یافتن مقررات طراحی و فرسوده شدن سازه‌ها
  • وجود ضعف در طراحی و اجرا


شرکت مقاوم سازی برای انجام تمام خدمات عمرانی و ساختمانی که به مقاوم سازی ساختمان مربوط می‌شوند دارای کادری با تجربه برای ارائه خدمات مربوطه است. خدماتی که شرکت مقاوم سازی ارائه می‌دهد: 

  • در بخش‌های مختلف سازه خدمات مقاوم سازی را با FRP ارائه می‌دهد.
  • از ژاکت‌های فلزی و بتنی استفاده می‌کند.
  • شیوه پس کشیدگی یا پیش تنیدگی را به کار می برد.
  • برای اینکه سختی سازه را افزایش دهد اضافه کردن دیوار را انجام می‌دهد.


قیمت ترمیم بتن


عواملی که به قیمت ترمیم بتن بستگی دارد عبارت اند از  نوع آسیب ها و عمق آن ، شرایط بهره برداری ، نوع سازه ، ابعاد و اندازه های اجزای مورد نظر در سازه ، محدودیت های اجرایی ، مواد ترمیم بتن و روش مورد استفاده و ....دارد که تمامی این موارد بعد از بازدید از پروژه و انجام آزمایشات و محاسبات مربوطه تشخیص داده می شود.

نوشتن دیدگاه

ارسال

تمامی حقوق متعلق به آرین تیس می باشد.

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما