کاشت میلگرد با چسب هیلتی یا کاشت بولت

کاشت میلگرد با چسب هیلتی یا کاشت بولت
| آرین تیس

کاشت میلگرد در واقع عملیاتی است که طی آن میلگرد در بتنی که از قبل در محل اجرا و عمل آوری شده، جایگذاری می شود به نحوی که میلگرد جایگذاری شده می تواند همچون میلگرد های انتظار که قبل از بتن ریزی در محل کارگذاری می شوند عملکرد سازه ای داشته باشد.

یکی از اصول مهم در کاهش صدمات وارد بر سازه هنگام بلایای طبیعی از جمله زلزله مقاوم سازی ساختمان است، علاوه بر این سازه های بتنی به مرور زمان و در اثر تماس با عوامل خورنده ی محیطی دچار آسیب می شوند که تعمیر، ترمیم و مقاوم سازی ساختمان چنین سازه هایی ضمن صرف هزینه های کمتر نسبت به تخریب و بازسازی ساختمان می تواند نقش مهمی در حفظ جان ، مال و شریان های حیاتی یک کشور داشته باشد.

ساختمان هایی که بر اساس اصول و قوانین آئین نامه ها ساخته نشده باشند یا پیش از وضع چنین آئین نامه هایی ساخته شده اند و استانداردهای فنی لازم در آن ها رعایت نشده باشد و همچنین  بعلت بروز نبودن آیین نامه ها نیاز به مقاوم سازی دارند،  گاهی اوقات مقاوم سازی به علت مغایرت مشخصات مصالح استفاده شده با مقادیر فرض شده می باشد.

امروزه ابزارهای جدید و به روزتر سبب تولید روش های جدید مقاوم سازی ساختمان شده است . یکی از این مصالح نوین که در بیشتر موارد دارای مزیت های زیادی نسبت به روش های قبلی است و پیچیدگی های اجرایی موجود در سیستم های قدیمی تر را تا حد زیادی پوشش داده است مقاوم سازی ساختمان با اف آر پی frp  است .  همواره در طراحی مقاوم سازی ساختمان و نیز مقاوم سازی فونداسیون، بحث استفاده از سیستم های مهندسی انکر

(Anchoring system) مد نظر طراحان مقاوم سازی ساختمان بوده است. در این ارتباط با بهره گیری از روش های کاشت میلگرد با چسب هیلتی و کاشت بولت ( استفاده از چسب هیلتی ، Hilti-RE500 ) می توان بخشی از معضلات و مشکلات پیش آمده در سازه را حل کرد .

یکی از دلایل مهم استفاده از چسب هیلتی ( Hilti-RE500 ) در روش کاشت میلگرد با چسب هیلتی رعایت استانداردها و قوانین بین المللی در فرایند تولید این چسب است. همچنین به علت قیمت مناسب چسب هیلتی ( Hilti-RE500 ) در مقایسه با حجم چسب موجود در کارتریج آن که ۵۰۰ میلی متر می باشد، قیمت فوق نسبت به چسب های متفرقه با حجم کمتر مقرون به صرفه خواهد بود. و نیز با استفاده از نرم افزارهای ویژه نحوه ی طراحی جهت کاشت میلگرد در بتن آموزش داده شده و می تواند جهت مهندسین طراحی مقاوم سازی ساختمان مورد استفاده قرار گیرد.

در خصوص کاشت بولت و انکر بولت (برای اتصال سازه ها و صفحات به بتن استفاده می شود. شکل های مختلفی از انکربولت وجود دارد که مختص تولید کنندگان مختلف می باشد) نیز نرم افزار اختصاصی ارائه شده است که به منظور طراحی کاشت بولت و انکر بولت تهیه شده است.

چسب هیلتی ( Hilti – RE500 )

چسب هیلتی چیست؟


چسب هیلتی یا انکرهای شیمیایی، رزین های اپوکسی با خواص شیمیایی مشخص هستند که از آن ها برای کاربردهای مختلفی از جمله کاشت میلگرد، راد تمام رزوه، بولت و … استفاده می شود. این چسب ها یا در واقع انکرهای شیمیایی غالبا دو جزئی بوده و چبا توجه به ویژگی های خاص چسب های شیمیایی مورد استفاده برای کاشت میلگرد تولید آن ها توسط شرکت های معدودی انجام می شود، از جمله این شرکت ها می توان به شرکت های هیلتی، کالم، فیشر، ممو و … اشاره کرد. در این بین با توجه به سابقه و کیفیت محصولات تولیدی شرکت هیلتی، چسب های هیلتی در میان مهندسان ایرانی از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

این چسب ها انواع مختلفی دارند و برای پروژه های مختلف ساختمانی از جمله پروژه های مقاوم سازی و به خصوص کاشت میلگرد مورد استفاده قرار می گیرند. چسب های شرکت هیلتی با کیفیت بالا و در انواع مختلفی تولید می شوند که با توجه به شرایط مختلف کار می توان از آن ها بهره گرفت.

چسب هیلتی ( Hilti – RE500 ) به دلیل دارا بودن بالاترین کیفیت تولید و پارامتر های مورد نظر جهت کاشت میلگرد و کاشت بولت ( روش کاشت میلگرد با چسب هیلتی ) نباید درخواست کارفرما جهت تطبیق بارهای وارده بر میلگرد های کاشته شده قادر به پاسخگویی تست کشش میلگرد و بولت بوده و این شرکت پیشنهاد می نماید جهت دقیق و کنترل کیفیت اجراء و به منظور بررسی یکنواختی کیفیت بتن در محل اتصال میلگرد کاشته شده تست کشش انجام پذیرد.

به هنگام طراحی مقاوم سازی ساختمان به صورت کلی و یا تقویت یک جزء از سازه مانند اضافه کردن یک تیر و ستون بتنی به سازه ی موجود استفاده از روش کاشت میلگرد و یا کاشت بولت یکی از راه های قابل اطمینان و ایمن می باشد. استفاده از نرم افزار مخصوص هیلتی( Hilti RE 500 ) حاشیه ایمنی طراحی را بالا می برد و با در نظر گرفتن سایز میلگرد جهت کاشت و تعداد و تراکم آن ها در نقطه ی مورد نظر عمق ایمن مورد نیاز جهت کاشت میلگرد را مشخص می نماید.

نکته مهم این که در طراحی روش کاشت میلگرد یا کاشت بولت عدم نزدیکی بیش از حد میلگرد های کاشته شده و یا بولت های مورد نیاز جهت کاشت بر روی صفحات فولادی می باشد. زیرا اگر رعایت فاصله مجاز بین ۲ میلگرد کاشته شده مجاور هم نگردد خط ترکی ما بین بتن ۲ میلگرد کاشته به وجود می آید که این امر قدرت کششی و برشی میلگرد کاشته شده را به شدت کاهش می دهد.

کاربرد چسب هیلتی


کاشت آرماتور و بولت بر روی سطوح عمودی و افقی بتن
پر کردن شکاف‌های موجود در دیوار،سقف و کف
نصب صفحات فلزی بر روی سطوح عمودی (دیوار و سقف)
مزایا چسب هیلتی
چسبندگی عالی به انواع سطوحی بتنی،فلزی،سنگ و...

اجرای سریع و آسان

بدون نیاز به حلال

بدون شره

عدم تاثیرپذیری از عوامل جوی و محیطی

قابل اجرا در محیط های مرطوب

کاشت بولت در بتن


تمامی مراحل اجرای کاشت بولت در بتن می تواند همچون مراحل کاشت میلگرد در بتن صورت گیرد با این اختلاف که در عملیات کاشت بولت در بتن در واقع المان فلزی که در بتن جایگذاری می گردد متفاوت می باشد.این المان می تواند طول مشخصی از آرماتور باشد که قسمت انتهایی آن که در بیرون از بتن قرار می گیرد رزوه شده باشد و قابلیت بستن مهره را داشته باشد.

انواع چسب هیلتی


چسب های کاشت هیلتی در انواع مختلفی برای کاربردهای مختلفی تولید  و به بازار عرضه می شوند. از جمله معروف ترین آن ها می توان به Hilti HIT RE100، Hilti HIT RE500v3 و Hilti HIT HY200 اشاره نمود. هر یک از این چسب ها کاربردهای خاص خود را دارند و برای انتخاب صحیح چسب برای پروژه باید عوامل مختلفی در نظر گرفته شوند. از جمله این عوامل می توان به ویژگی های بتن پایه، شرایط آب و هوایی و خورندگی، ظرفیت باربری مورد نیاز، سیستم سوراخ کاری بتن، مدت زمان ممکن برای گیرش و … اشاره کرد.

چسب RE100


این انکر شیمیایی یک انکر شیمیایی قیمت نسبتا ارزانی دارد، با دامنه ی کاربرد وسیع و مناسب برای بارهای استاتیک نسبتا سبک است. با توجه به خواص مکانیکی و شیمیایی مناسب یکی از انکرهای شیمیایی شناخته شده است و در پروژه های مختلفی کاربرد دارد. در صورتی که بار اعمالی به صورت استاتیک بوده و مقدار آن زیاد نباشد، بهترین گزینه استفاده از چسب RE100 می باشد.

نرم افزار مخصوص هیلتی ( Hilti RE 500)

چسب RE500v3


چسب RE500 یکی از رایج ترین و شناخته شده ترین چسب کاشت میلگرد است که نوع جدید آن یعنی چسب RE500v3 مورد استفاده قرار می گیرد. می توان گفت که RE500v3 پرکاربردترین انکر شیمیایی موجود در بازار است. از این چسب کاشت برای پروژه های مختلفی استفاده می شود.

ظرفیت باربری آن از RE100 بیشتر است و به غیر از این که قادر است بارهای استاتیک سنگین تری را نسبت به RE100 تحمل کند، در تحمل بارهای دینامیک هم عملکرد مناسبی از خود نشان می دهد. از دیگر خصوصیات قابل تامل این محصول امکان استفاده در نواحی بدون ترک و ترک دار بتن می باشد. کیفیت بالا، خواص مکانیکی و شیمیایی خوب و مقرون به صرفه بودن این چسب شیمیایی عواملی هستند که منجر به کاربرد زیاد این انکر شیمیایی می شوند.

چسب HY200


این انکر شیمیایی که پایه ی سیمانی دارد، نیز یکی از محصولات پرکاربرد در پروژه های مختلف کاشت میلگرد به حساب می آید در میان انکرهای شیمیایی کم ترین زمان گیرش را دارد. این چسب نسبت به دو مورد قبل از ظرفیت باربری بالاتری برخوردار است و برای تحمل بارهای دینامیک عملکرد بهتری دارد.

همچنین در صورت وجود محدودیت در ضخامت مصالح پایه با استفاده از چسبHY200 می توان با عمق کاشت کمتر به اعداد بهتری در باربری دست یافت. به دلیل بالا بودن قیمت آن نسبت به چسبهای RE100 و RE500v3  این امر سبب شده که در پروژه های ویژه که معمولا زمان در اولویت است به کار برده شود.

مزایای استفاده از روش کاشت میلگرد

  • برای تقویت صفحه ستون ها از کاشت میلگرد می توان استفاده نمود. دیوارهای بتنی قدیمی یا نیمه ساخته شده با کمک کاشت میلگرد توسعه داده می شوند.
  • اگر ساختمانی بخواهد تغییر باربری بدهد مثلا از حالت مسکونی به مجتمع اداری در بیاید اینکار با کمک کاشت میلگرد به راحتی امکان پذیر خواهد بود، زیرا این روش باعث افزایش تعداد طبقات ساختمان ها می شود.
  • با کمک کاشت میلگرد می توان دیوارهای جدیدی ایجاد نمود و ساختمان ها را گسترش داد.
  • در مجتمع های بزرگ تجاری می توان کاشت میلگرد را انجام داد و تاسیسات مکانیکی را ثابت سازی کرد.


*مشخصات چسب کاشت هیلتی re ۵۰۰ برای نصب میلگرد یا آرماتور در بتن


- چسب هیلتی re 500 برای بتن های ترک دار و بدون ترک کاربرد دارد.

- چسب هیلتی re 500 دارای بالاترین ظرفیت باربری و مقاومت , دوام است.

-چسب هیلتی re 500 بهترین گزینه برای بتن های خشک و یا اشباع شده با آب و پر شده با آب است.

- دارای کاربرد در زیر آب است.

- چسب هیلتی re 500 مناسب برای قطر میلگرد های بالا می باشد.

- چسب هیلتی re 500 دارای زمان کارایی بالا در دماهای بسیار بالا است.

- چسب هیلتی re 500 دارای 100 سال ضمانت دوام و کیفیت می باشد.

*کاربرد چسب کاشت میلگرد یا آرماتور هیلتی RE500 :


- قابل کاربرد برای عمق سوراخ مختلف برای کاشت میلگرد در بتن

- کاشت میلگرد با چسب هیلتی re 500 در فونداسیون

- کاشت میلگرد در ستون با چسب  RE500

-کاشت میلگرد در تیر بتنی با چسب  RE500

- کاشت آرماتور یا مهار انکر بولت در بتن های ضعیف

فرچه کشی و هواگیری

مهمترین نکات در طراحی به روش کاشت میلگرد با چسب هیلتی یا کاشت بولت


عدم اعمال نیروی خمشی به میلگرد های کاشته شده و بولت های کاشت شده، به منظور ایجاد کنسول در سقف ها و تیر های بتنی می باشد. به خاطر اعمال لنگر های خمشی زیاد توأم با نیروی برشی و در جهت ضریب اطمینان مقاوم سازی ساختمان حتی المقدور از طراحی سازه های الحاقی فولادی یا بتنی به صورت تیر کنسول – دال کنسول با استفاده از روش کاشت میلگرد یا کاشت بولت خود داری می گردد. توصیه شرکت استفاده از روش ترکیبی تیر کنسول و دستک و با دال کنسول و دستک در روش کاشت میلگرد و کاشت بولت با استفاده از چسب هیلتی ( Hilti RE 500 ) است.

چنانچه که در فرایند کاشت میلگرد از چسب‌های هیلتی استفاده نشود یا این که با ابعاد مته مناسب نباشد، در این خصوص به دلیل کوچک بودن ابعاد میلگرد در مورد کاشت این محصول باید اندازه مته ۴ میلی‌متر بزرگ‌تر از اندازه میلگرد باشد، برای همین لازم است  با راهنمایی کامل و جامع خرید میلگرد  آشنایی داشته باشید. در این باره نیز اندازه‌های بزرگ در کاشت میلگرد را با استفاده از چسب هیلتی ابعاد مته ۵ میلی‌متر بیشتر از قطر کاشت شده خواهد بود.

بکار بردن مته های الماس شکسته شاید بتواند راهکاری جهت کاشت میلگرد با استفاده از چسب هیلتی ( HILTI-RE500 ) باشد اما بدلیل این که قطر مفید سوراخ ایجاد شده کمتر از قطر مورد نظر در استاندارد کاشت میلگرد است باعث کاهش مصرف چسب هیلتی (HILTI-RE500) گردیده وطبیعتاً در میزان کارایی کششی میلگرد کاشته شده و عدم توانایی تحمل نیرو توسط میلگرد کاشت خواهد شد.

فرچه کشی و هواگیری در کاشت میلگرد با چسب هیلتی یا کاشت بولت


متأسفانه دیده می شود که عملیات کاشت میلگرد و کاشت بولت با چسب هیلتی ( HILTI-RE500 ) توسط افراد فاقد صلاحیت و آموزش ندیده انجام می گیرد و به خاطر عدم آشنایی و در اختیار نداشتن لوازم و تجهیزات کاشت میلگرد و بولت بدون فرچه کشی و هواگیری مبادرت به کاشت میلگرد و بولت می نمایند.

این امر بدلیل وجود میزان زیادی خاک حاصل از حفاری در سوراخ ایجاد شده و عدم تخلیه گرد و غبار و ریز سنگ های حاصل از سوراخکاری باعث آغشته شدن چسب های هیلتی ( HILTI-RE500 ) به خاک و گرد و غبار داخل حفره شده و  این کار باعث می شود که چسبندگی چسب و میلگرد کاشته شده در سوراخ را در پی نداشته باشد. که به دنبال آن کاهش میزان باربری میلگرد کاشته شده را به دنبال دارد.

 کاشت میلگرد و بولت با اعمال ضربه

کاشت میلگرد و کاشت بولت با اعمال ضربه


اگر سایز مته استاندارد و مناسب قطر میلگرد کاشته شده نباشد یا همانطور که اشاره شد از مته الماس شکسته در کاشت میلگرد استفاده شود به هنگام قرار دادن میلگرد در سوراخ، میلگرد براحتی فرو نرفته و می بایست با ضربه زدن توسط چکش یا پوتک میلگرد را درون سوراخ قرار داد.

لذا با توجه به این که روش مناسب قراردادن میلگرد در سوراخ روش چرخشی و بیرون آوردن و مجدداً داخل کردن میلگرد است، برای همین به هنگام اعمال ضربه هوای داخل سوراخ خارج نمی شود و عملاً میلگرد کاشته شده کاملاً به چسب تزریق شده آغشته نخواهد شد که این موضوع باعث کاهش ظرفیت باربری میلگرد کاشته شده خواهد شد.

- چسب کاشت میلگرد و بولت هیلتی


چسب کاشت میلگرد و بولت هیلتی از نظر بسته بندی نیز به و نوع چسب تقسیم می شود. چسب های کاشت بولت با بسته بندی تزریق به روش گان و چسب های کاشت بولت با بسته بندی حجمی و کیلوگرمی. گان چسب هیلتی یا ابزار تزریق چسب هیلتی در واقع دستگاهی است که با طراحی منحصر بفرد شرکت هیلتی منجر به اختلاط دو جزء چسب شده و داخل سوراخ تزریق می گردد.

قیمت گان چسب هیلتی به دلیل انحصاری بودن این محصول و با توجه به عدم کاربرد این محصول در موارد دیگر نسبتا بالاست. نکته ی قابل توجه این است که از گان تزریق انکرهای شیمیایی دیگر نمی توان برای تزریق چسب های هیلتی استفاده کرد و استفاده از آن ها می تواند باعث ترکیدن چسب تحت فشار و ایجاد آسیب های شدید مخصوصا برای چشم اپراتور تزریق شود. از این رو پیشنهاد می شود حتما از متخصصین مربوطه کمک بگیرید

- کاشت بولت در بتن


کاشت بولت در بتن دارای مراحل مختلفی می باشد. عملیات کاشت بولت و بولت در بتن مسلح به ترتیب شامل سوراخ کاری بتن به وسیله دستگاه کرگیری یا گرد بر بتن به عمق و قطر مناسب و لازم ، شستشو و تمیزکاری داخل سوراخ به وسیله دستگاه دمنده و مکنده ، تزریق و اعمال چسب به وسیله گان یا به صورت شره ای ( با توجه به نوع بسته بندی ) و نصب بولت می باشد. عمده بولت های کاشت شده به این روش بسته به نوع چسب ، پس از گذشت ۴۸ ساعت از زمان اجرا قابل بهره برداری هستند. از جمله نکات حائز اهمیت در عملیات کاشت بولت در بتن تمیز کاری مناسب سوراخ ایجاد شده می باشد.

عملیات کاشت بولت اجرایی از طریق آزمایش کشش بولت کاشت شده قابلیت کنترل کیفی را دارد. نتیجه مثبت در این آزمایش بریدگی بولت می باشد. لازم به ذکر است قلوه شدن بولت و یا خارج شدن بولت در تست عملیات کاشت بولت گزینه های دیگر ممکن می باشند. در صورت بروز این دو نتیجه این امر نشان از مشکلات اجرایی و یا محاسباتی در عملیات کاشت بولت در بتن دارد.

* مراحل اجرای کاشت آرماتور و بولت در این روش عموماً به شرح زیر است:


- محاسبه ی ابعاد سوراخ برای استقرار آرماتور و یا میلگرد

- ایجاد سوراخ مورد نیاز با ابزار مناسب

- تمیز کردن گرد و غبار ناشی از حفاری با استفاده از دستگاه مکنده یا برس موئی

- زدودن هرگونه چربی و مواد روغنی، دانه‌های سست و یا سطوح فاقد استحکام و رطوبت از سطوح داخلی سوراخ

- ترکیب نمودن اجزا چسب کاشت میلگرد درون نازل

- تزریق چسب کاشت آرماتور تا میزان دو سوم حجم حفره

- نصب رول بولت به صورت چرخشی داخل سوراخ کاشت بولت

- تمیز کردن مواد اضافی بیرون ریخته از دهانه ی سوراخ با کاردک و یا ابزار دیگر

- زمان عمل‌آوری بر اساس درجه حرارت محیط می‌باشد که پس از گذشت این زمان، بارگذاری قابل اعمال است.

قیمت کاشت میلگرد در بتن


معمولا هزینه تمام شده هر آیتم کاری یکی از مسایل مهم در تصمیم گیری خرد و کلان پروژه به شمار می رود، از این رو قیمت کاشت میلگرد در بتن نیز به عنوان یک آیتم کاری از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.برای محاسبه قیمت این آیتم اجرایی دو پارامتر بسیار مهم وجود دارد که عبارتند از :

  •  عمق کاشت میلگرد
  • انتخاب نوع چسب کاشت یا انکر شیمیایی

نوشتن دیدگاه

ارسال

تمامی حقوق متعلق به آرین تیس می باشد.

طراحی سایت و خدمات سئو توسط تیم سئوهاما - میزبانی وب توسط سرورهاما